tisdag, augusti 25, 2009

Vänner


Fick mail av en riktigt bra gammal vän idag. Spelar ingen roll om vi inte träffats på flera år, det känns alltid som "igår". Det kan förstås tolkas negativt men i så fall har du inte någon sådan speciell kamrat. Då tycker jag lite synd om dig. Förr (typ 100 år sedan)snackade vi mest dataspel, rollspel, filmer och om andra polare. Nu för tiden snackar vi kids, dataspel, rollspel och om andra polare...

En annan uppskattad vän är frugans lillebror. Han hjälper mig med bygget och det gör han kanonbra. Visst kan jag fixa med det själv men det går fortare och lättare med Roberts hjälp men framför allt är det mycket roligare. Så om jag inte varit tydlig med det Robert, ett stort tack!

Ja just det, "lösa boliner" var det. Så här säger Språkbondepraktikan om det:

Lösa boliner
Vad betyder egentligen uttrycket på lösa boliner? Och vad är det för något, en bolin? Uttrycket var ett av min farmors favoriter när jag var liten på 50-talet. Häromdagen hörde jag det igen och då från en person i åttioårsåldern.
Annika

Ordbruket svarar När din farmor sa "på lösa boliner", menade hon att något skedde lite oplanerat och slarvigt. En bolin är ett gammalt ord för en lina som fästes vid nedre kanten på ett råsegel för att kunna sträcka seglet. Därmed är det möjligt att segla tuffare mot vinden. Det är intressant att uttrycket inte används så ofta numera. Kan det bero på att skepp med råsegel är sällsynta eller att det kanske är mer regel än undantag att vi lever på lösa boliner?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lösa boliner är ju ett klockrent uttryck! Men så kommer man ju från landet också från början!

Och får hålla med om att det oavsett vissa uppehåll känns precis som "igår". Sen att man har lite mer krämpor och så nu för tiden det kan man glatt ignorera.

Fredde aka Kisen

Robert sa...

Thanks! :)