tisdag, september 25, 2007

Dalle gör entre

Detta året inleddes med en omorganisation. Allt skulle bli mycket bättre. Jag var en av dem som faktiskt trodde på bilden av framtiden som målades upp. Visst, det skulle inte bli enkelt att komma dit men med gemensamma krafter skulle det gå.

Knappt ett halvår senare bubblar det som bara den överallt. Negativt bubblande. Att vända på denna trenden är inte lätt. Så här har ledningen något att bita i. Och nu biter de sig själva i baken!

Ledningen har lovat politikerna att de skall genomföra en undersökning för all personal och nu bestämdes att det skulle ske via e-post. Problemet är att alla inte har e-post och en hel del som har det läser inte eftersom de inte vet hur man gör. Så nu får du fixa e-post och utbildning, säger stackaren som idag fått direktiven att fixa biffen.
- Inga problem, när skall det vara klart? undrar jag.
- Enkäten skall skickas ut i oktober, är svaret jag får.

Då blir jag lite undrande hur besluten fattas.
Jag informerade i våras om att licenser är ett framtida problem eftersom de planerade upphandlingar kommer att kräva att varje personal har egen inloggning och e-post.
Jag skickade med en prislapp som nekades.

Några månader senare vill man ha e-post till alla för att kunna genomföra en enkät "imorgon"!?

Nu är inte jag den som jävlig utan jag lägger till alla klutar för att lösa problemet på bästa sätt för alla parter med de små medel som står till hands. Jag kommer självklart informera om att begränsningarna och att det vore trevligare för alla inblandade om kommunikationen blir rakare. Då hade detta kunnat vara klart tills nu.
Tekniken kommer jag få på plats men att utbildning och vilja hos personalen skall kunna prånglas ut på en vecka har jag väldigt svårt för att se lyckas till 100 procent.

Inga kommentarer: