måndag, maj 24, 2010

Skolan behöver lära om

Kika på denna filmen. De flesta verkar reagera med "oj, det var en tankeställare".
Tankeställare my ass! Jag blir förbannad. Det gäller inte bara matematik i skolan, det gäller hela deras sätt att lära ut. De lär inte ungarna förmågan att tänka själva utan de lär dem "good enough". Visserligen anser jag att man måste först lära ut så som det görs idag men någonstans på vägen måste även skolan börja lära ut att i verkliga livet finns inte svar och formler på allting. Och om det finns så gäller det att ifrågasätta trovärdigheten. Och att ibland måstes det brytas ny mark.
Det anser jag att skolan inte gör idag även om jag ser att den utvecklats till det bättre sedan jag flummade igenom den. Men än så länge så bara det snackas om att använda "internet" och "multimedia" för lärande inom forskningen. I skolan tragglar man på med böcker och handuppräckning. Möjligen ligger friskolorna något steg före då många erbjuder en bärbar dator till varje elev (kallas populärt för 1-1 konceptet) men än så länge verkar det bara vara att informationen är överförd till datorn, dvs den tråkiga boken..

6 kommentarer:

Björn sa...

Oj oj oj. Vad du hettar till. Din kritik känns inte alls relevant till det killen förespråkade. Det han talar om är ju helt naturligt för att bygga en motiverande läromiljö där man får som student får utforska ett ämne snarare än memorera ett gäng formler. Den processen kan sedan appliceras överallt, resten av livet.

Bege sa...

Jag har lärt mig att skall man skapa debatt på nätet skall man överdriva ;-)

Men det du säger är precis det jag säger och det är ju poängen, så vad är mer relevant än det, va, vaa?

Jag gick nyligen en kurs på högskolan och trodde i min enfald att en skola med både vuxna lärare och elever skulle den inrutade inlärningen vara borta. Så helsicke heller. "Läs sidan 33 till 200, provet kommer vara 1X2-frågor och det är speciellt viktigt att ni läser på avsnittet om...". De kunde lika gärna lämna fram facit på en gång.

Nä du Björn. Du har fel.
Jag har rätt.
Så det så.
Vi får väl träffas snart och reda ut våra mellanhavanden. Över en alkholhaltig maltdryck eller två.. :-)

Björn sa...

Nu gör du mig förvirrad.

Ha det gott :)

Bege sa...

Alltså, jag blir inte "förbannad" på filmen. Jag blir pissed-off på de ljumna reaktionerna.. Varför kan de som är ansvariga för barnens start ta till sig det som forskats fram? De sitter på föreläsningen och nickar gillande men sedan går de hem till skolan och gör som de alltid gjort.

Förr trodde jag att lärare var de mest kunskapstörstande odjur som fanns och allting de gjorde skulle diskuteras, vändas ut och in på flera gånger för att slutligen utbrista, "Eureka!". Hur fel hade jag, på en skala...?

Bjorn sa...

Ja, det suger. Människor suger. Låt armageddon komma snart så vi slipper ha mer ångest.

Appropå ted:
http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Bege sa...

Kunde inte sagt det bättre själv.
Gillade skarpt hans t-shirt-citat, "om en man säger sin åsikt i skogen, men ingen kvinna hör honom, har han då fortfarande fel?" :-)