onsdag, juni 09, 2010

Djungeltur nr 5

Apple har släppt Safari 5. Jag kör med Firefox, Google Chrome och IE. Det sistnämnda trolltyget kör jag bara där jag måste vilket oftast är pga jobbet, typ tidrapportering och fakturahantering. Leverantörerna för dessa program är nämligen sugigt dåliga på att se till att deras webbapplikationer funkar i det som är global standard och inte bara Microsofts standard (vilket är märkligt för bygger man appen efter global standard brukar det funka bra även i IE också).

Nåväl, Firefox har varit en trotjänare för mig i många år. Chrome kör jag ibland, lite som IE, på vissa sajter där det funkar bättre. Fast det funkar oftast i Firefox också men blir snyggare och mer lättarbetat i Chrome. Exempelvis i Googles alla tjänster kör jag helst Chrome (surprise!).
Apples webbläsare heter Safari och nu är de uppe i version 5. Jag har aldrig tankat ned till min PC men stiftar förstås då och då bekantskap med den på någon Mac. Läste nu att Safari 5 har en inbyggd "läsare" och då hajjade jag till. Jag läser oerhört mycket på skärmen och glasögon har fått införskaffats antagligen på grund av detta. Nu har jag installerat Safiri 5 och surfade genast till den värsta lässajten av alla, Aftonbladet. Utan några som helst plug-in som stoppar reklam så fick jag första chocken att se all jävla reklam MEN den dunkade in på sidan under en sekund. Så bara!
Uppe i adressfältet dök en knapp upp, "läsare". Klickade på den och Eureka, artikeln öppnades snyggt och läsvänligt på skärmen. Safari 5 är på min PC för att stanna och den insikten kom efter en och en halv minuts test. Nu skall jag testa vidare och säga vad man vill om Apple men design, det kan Apple förbannat bra!

2 kommentarer:

henke sa...

Får väl tipsa om http://lab.arc90.com/experiments/readability/

Den gör samma sak som "läsaren" i Safari.

Bege sa...

Bra tips, funkar fint i de andra läsarna men när det gäller allmogen vill de att all extra utrustning skall ingå i köpet från redan början... ;-)