fredag, augusti 20, 2010

Testar att blogga med Windows Live Writer. Igen.

Jag testade för något år sedan, eller var det två, minns inte. Det funkade bra då men var rätt fattigt med funktioner, dvs det var bättre att logga in I bloggen och blogga därifrån. Nu läste jag att MS Live Writer fått sig en rejäl uppryckning och att vissa funktioner är bättre, tom att de inte finns I bloggverktyget!

alt-text på denna bilden...

Okej, testet påbörjas nu med en bild. Tar en sådan här tråkig bild som innebär att man ratar annonsen om det inte är ett kanonpris..

Bilden placerar jag till vänster, ställer in lite marginaler och väljer ram till bilden. Skiter I bild-effekter men fanns en del att välja på. Där var det en hel del som inte går att göra I Bloggen och framförallt inte så smidigt. Bra början!

 

Nu skriver jag lite skittext om och om igen.

Nu skriver jag lite skittext om och om igen.

Nu skriver jag lite skittext om och om igen.

Nu skriver jag lite skittext om och om igen.

Sedan utför jag lite lustiga formateringar på den texten och ser hur det blir.


Nu testar vi med en videosnutt från YouTube.

Jaha, det var ju superlätt. Ingen HTML-knackning där inte. Bara klicka på en knapp och klistra in koden från YouTube.


Tabell, hur blir det då? Jag skapar en från menyn:

Vem Ålder Facebook
Jonas 38 Nja..
Morsan 25+ Nej.
Elin 9 Får inte.

 

Okej, det går inte att centrera texten men det duger. Jag kommer nog inte använda det ändå. Vill jag ha en tabell så lär det bli ett urklipp från källan, vilket oftast är excel. Och då brukar jag ändå göra om det till en snygg bild, ni vet med staplar eller tårtbitar och sånt som vi chefer alltd visar på storbildsskärmarna.


Nu har jag väl testat det mesta. Finns någr knappar kvar som “Map”, “Post tags” och “Emoticons”. De får bli en annan dag, nu vill jag lunch.

Inga kommentarer: