onsdag, januari 27, 2010

Fest

En fest som både höll traditionerna och bröt dem.

Alla var där. Vi snackar 500 personer i en liten gympahall. Men det var, som min mor skulle sagt, mysigt.
Ett gäng begåvade musiker spelade piano och sjöng. Jävligt bra. Fast i början var det hissmusik, uppskattades inte av alla (läs: mig) men blev sedan lite bättre (schlager är i alla fall ok).

Helt plötsligt kom det in en circusdonna och... jaaa, jag vet inte vad det heter? Hon "rockade"... Hon hade alltså rockringar högt och lågt. Snurrigt som fasen och hela tiden med et naturligt leende på läpparna. Låter som jag är skeptiskt med det är tvärtom! Helt sanslöst, hur gör människan! Hur mycket träning har hon lagt ned på det? Har hon verkligen så kul som hon ser ut att ha?

Maten som Astrid kokat ihop var fantastisk! Helt otroligt att kunna laga sådan förstaklassig mat åt 500 pers. Köttet var perfekt mört, potatisgratängen tror jag hade någon form av creme fraiche i sig (Mmmm) och såsen... Åh, såsen! Den var gjord av körsbär! Det vattnas i munnen på mig bara jag tänker på maten.

Stå-upparen Thomas Pettersson var jättebra. Men ändå måste jag lägga in ett ord i debatten att Bylund var vassare (2008). Kan vara en fråga om humöret i och för sig men Pettersson snackade massa om sådant som vi skojat om. Kul, igenkänningsfaktorn var total. Bylund gjorde likadan men lyfte skojigheterna till en högre nivå, dvs sådant som vi inte skojat om. Men det är en hårfin åtskillnad jag tar upp. Bägge är ytterst kompetenta som komiker. De levererar till 100 procent. Asgarv kommer ske så har du kört för många sit-ups kan det vara en dålig ide att lyssna på de herrarna..

Och sedan har vi vår kommunchef som körde en blues. En riktig blues med munspel och hela fadderullan. Hur coolt som helst! Ni som missade detta, ni skall veta att ni verkligen missade ett hjärtligt och grymt framträdande. Kommer nog inte ske igen. Men jag hoppas jag har fel.
"2010 - är året som blir bra... la la laaa"

Inga kommentarer: