onsdag, april 21, 2010

En modig tjej

Idag var det dags för Alva att laga hål hos tandläkaren för första gången. Det har tyvärr visat sig att hon har sämre tandanlag så hennes tänder är "svaga". Lillemor hade det också när hon var liten så hon vet precis vad det innebär och med det sagt så blev det jag som fick följa med till tandläkaren. Jag har alltid haft svårt för att ljuga så att säga till barnen att "det gör inte ont, det kittlas", det är inte riktigt min grej. Idag klarade jag mig fin-fint, om jag får säga det själv. När sköterskan sa att det sticks som en mygga så sa jag med ett skratt "det är allt en stoooooor mygga då du" och så skrattade Alva också. Sedan när det börjades borra så berättade jag för tandläkaren att Alva minsann är en tålig tjej, "jädrar i min lilla låda vad hon slår sig. Kolla bara på kinden, där fick hon kusin Elias knä när de hoppade vilt i studsmattan". Så när tandläkaren frågade om det gjorde ont så sa Alva kaxigt "näpp"!

Efter detta ingrepp så sprang vi bort till doktorn och tvingande in oss på obokat återbesök. Inte poppis men precis som de är poliser i sin schemaläggning blir jag småmaffia när det är så Uberbyråkratiskt. Doktorn är supersnäll så vi fick till och med tid för återbesök på fredag efter att hon checkat av öroninflammationen (den såg rätt bra ut nu, gött!).


Enligt Lillemor så måste man få en present om man varit hos tandläkaren och lagat hål. Nu var ju Alva hos doktorn också så det blev både en håv (för att fånga grodor vid dammen nere hos morfar o mormor) och ett block med döskallar på (Alva har fått ett stort intresse i att läsa och skriva - kul!). Så på det hela har det nog varit en bra dag för Alva. Hoppas det går lika smidigt nästa gång och nästa gång igen. Två lagningar till är inbokade....

1 kommentar:

babban sa...

Visst e hon en supertjej - men så ha hon ju att brås på oxå =D