fredag, juni 03, 2011

Facebook – är det IT-avdelningens ansvar?

IT-avdelningen blir då och då tillfrågad om vi kan ta fram information om specifika användares surfvanor. Detta är en oerhört känslig fråga då det absolut handlar om den personliga integriteten. Det måste finnas en del på fötterna innan vi går in och börjar agera polis, om vi uttrycker oss plumt.

Nu skall vi inte haka upp oss på det övergripande problemet utan fokusera på det som allt mer talas om på kafferasten, lunchen och möten- nämligen Facebook. Detta fenomen som i dagarna skall börsnoteras.
Vad är facebook och varför är det så populärt och sist, men inte minst, hur skall organisationen få nyttja det?

Till och börja med är Facebook ett socialt media.
Det finns alltså fler sociala medier som exempelvis Twitter, LinkedIn och Bloggar. Så låt oss vara på det klara med att när vi talar om policysätta användadet av Facebook menar vi egentligen alla sociala medier som finns. Men för denna artikeln begränsar vi oss till Facebook.

Facebook är en community, dvs en mötesplats på Internet där man bygger upp nätverk med andra människor. I Facebook är det vänner man har eller att man gillar en sida. Sidans ägare kan vara ett rockband, ett företag, en specifik produkt, en förening eller privar sida för bara dig och dina bridgespelande vänner. På din egen sida så lägger du in statusrapporter. Det kan i stort sett vara vad som helst. Vissa för politiska debatter, andra pumpar ut roliga historier men väldigt många skriver, i mitt tycke, oväsentligheter som att ”trött, ses imorgon” och ”Hatar måndagar”. Det som du lägger ut i din status kan endast ses av dina vänner. Och en vän skulle väl aldrig skvallra på dig om du skriver att du ”hatar ditt jobb”, eller?

Och här är den enkla förklaringen till varför Facebook är så populärt. Det inger förtroende, gemenskap och kunskap. Rätt använt är det ett fantastiskt verktyg. Tyvärr finns det alltid en baksida och det går alldeles utmärkt att exempelvis mobba en person i Facebook. I början av 2010 uppmärksammades det riksmedialt att Stina Johansson, 13 år, blev utsatt för en hatgrupp på Facebook. Den hette ”Vi som hatar Stina Johansson”. Man skrev elakheter om Stina och klasskamraterna klickade ”Gilla” på inläggen. Hatgruppen låg uppe i tre veckor och trots föräldrarna polisanmälde den togs den inte bort av Facebook förrän efter Aftonbladet kontaktade den svenske representanten. Hur det gick för Stina är ej meddelat i media, dock blev organisationen Friends inkopplat, så förhoppningsvis har det löst sig.

Skall vi förbjuda mobiltelefoner i organisationen?
Dom flesta undrar nu om dom läste rätt. Självklart skall vi inte förbjuda mobiltelefoner men den diskussion som nu råder om Facebook är precis likadan som vid mobiltelefonens intågande. Idag är det inget företag som förbjuder mobiltelefoner utan det är en självklarhet. Ett arbetsverktyg som sitter i ryggmärgen. Men det finns oftast interna regler för hur användandet får gå till. Detta agerande är sannolikt den bästa även för Facebook. Erbjud Facebook men med sunda restriktioner.

Det som däremot är ett växande problem är att IT-säkerheten sätt på prov i Facebook. Användarna måste lära sig att bli mer vaksamma. Åter igen är vi på baksidan av myntet, eftersom det är dina vänner som tipsar om en fantastisk YouTube-film så klickar man på länken utan en tanke på IT-säkerhet. Man litar förstås på sina vänner. Ka-Tjing, och du har fått virus i din dator. Eller ännu värre, kriminella organisationer får tag i dina kortuppgifter och shoppar loss på nätet.

Det här är en ovana som folk har svårt att ändra på. Det finns fortfarande folk som tror att dom vunnit 1 miljon Euro i ett lotteri som dom aldrig hört talas via e-post från helt okända människor i Sydafrika. Så att lasta användarna helt och hållet för att hålla IT-säkerheten på Facebook är en omöjlig uppgift. Det behövs interna skydd, precis som vi har interna spamfilter och antivirusskydd. Där ligger IT-avdelningens utmaning och ansvar.

Inga kommentarer: