onsdag, maj 26, 2010

Facebook har inte alla knivar i lådan

Det stormas kring Facebooks dåliga hantering av privata uppgifter. Förenklat sagt så är inget privat utan allt som du skriver och visar upp för dina kompisar är helt öppet för alla. De flesta brukar hetsa upp sig över detta när de inser att ”alla” innebär att flick/pojkvännen, chefen, svärmor, grannen och Bearice Ask också kan frottera sig i hemligheterna. Det är väl inget att hetsa upp sig över.

Skriv bara sådant du kan stå för. Sedan kan man så klart ha fel men det kan man också stå för. Men att skriva omdömeslösa påståenden om sin arbetsgivare, skvallra om sina nära vänner eller rent av vara så korkad så man lägger ut foton som aldrig skulle hamnat i familjealbumet, -ja, då har man gått över gränsen och inte fasen kan man skylla på Facebook om det skulle komma till fel personer kännedom?

 

Det jag hetsar upp mig över är istället Facebooks ständiga ändringar i användaravtalet och alla dessa notiser om det. Den senaste notisen ser ut så här och dom är så snälla och talar om att jag kan redigera min profil när som helst. Kruxet är att skyltfan lägger sig över det jag höll på med och det enda* sättet att få bort skylten är genom att klicka på knappen ”gå till min profil”. Facebooks uppfatting om när ”när som helst” kan ske är inte alls samma som min…

 


*Det går också bra att klicka på någon annan länk, men resultatet blir ändå samma, man flyttas från det man höll på med…

Inga kommentarer: