fredag, maj 07, 2010

Källfakta är löjligt säger dagens journalist

Jag börjar väl bli gammal. Jag totalsågar de flesta tidningar nu för tiden. DN är den som är mest seriös, så är det bara. Motpolen är Aftonbladet. Och vilken tidning är det som folk läser mest? I delar av fallen hade det räckt med att journalisten gör sig ansträngningen att googla några minuter för att verifiera sin skrift. I andra fall som detta, skulle det vara bra med tydligare källfakta, typ vetenskapliga, samt flera uttalanden från deras så kallade experter. "psykolog"-vadå? Jag googlar på Stefan Sandström psykolog och hittar en man som är i farten; driver ett företag med sin fru där de utbildar och skriver böcker inom psykologins värld.
Det är bra men var är den starka kopplingen till skolan, så stark att om skolan får mer resurser kommer vansinnesmorden "motas i grind"? Om den finns så har journalisten inte lyckats övertyga mig. Det enda jag blir övertygad om är att Psykologen har sagt något som journalisten inte begripit och sedan skrivit en "bra" artikel.

Inga kommentarer: