lördag, juli 19, 2008

Kursen slut

Då är vi hemma igen. Skönt!

Så här i efterhand är jag halvt besviken på gårdagen. Som vanligt samlades hela klassen vid kaffet men till dagen i ära skrev fröken (kursledaren alltså men fröken är bara så rätt) upp schemat. Nu koncentrerade jag mig inte så mycket på det eftersom Maria och jag skulle samla ihop alla texter, lägga in det i ett dokument, fixa med fotot och se till att antalogin hamnade på ett usb-minne så personalen kunde trycka det. Det verkar som att få fram titeln till antalogin var en demokratisk process typ presidentvalet i Zimbawe. För hur rösterna än räknades var det alltid för många. Som sagt, hade jag varit mer fokuserad kanske jag hade reagerat på att hållpunkterna på schemat var:


- Titel m.m. 10.00
- Improviationsteater 11.15
- Afrikansk dans 11.45
- lunch 12.30
- Lektion 14.00
- Gemensam fika eller hemfärd 15.00

Ungarna hade väldigt tråkigt. De väntade på pappa hela dagen. Varför i hela Hälsingland gick vi på teater och dans? Jo jo, det var kul men det blev ingen tid kvar till att ha lektion. Vi hann i alla fall kika på sonetter. Kul och helt främmande! Men det som jag verkligen trodde jag skulle få lära mig snuddades flyktigt och sedan var klockan "Pappa, kom nuuuuuuu!".
Hemresan gick för övrigt bra. Jag trodde den skulle bli jobbig så uppskruvade som ungarna var, men de somnade ganska omgående och sov ända till Kungsbacka. Hemma skrek de av glädje.
"Åh, mitt rum. Mina leksaker. Hej Sigge! Pappa, får jag se på tv? Mamma, jag vill dega!".

Jag var astrött men kollade ändå vad wiki ansåg om Sonetter. Wikipedia är bra. Läs gärna deras beskrivning om sonetter. De hänvisar även till jamb och dylikt. T.o.m. Saab sonett :-)
Här är det jag klämde fram på tjugo minuter. Glömde av det där med jamb dock så den är ingen riktig sonett.

* * *
Jag sitter på Fridhem utan en sonett
Sitta inne och känna sig som en nöt
Raskar ut och jag blir väldans blöt
Till affären och köper mig klarinett

Hur mycket än min lunga fylls av falsett
Blåser för fullt men det låter inte nöt(t)
Skriv din uppgift Katarina då röt
Ingen sonett, tillbaks på ruta ett

Utanför lyfts höger ben på en tax
Fem vita duvor på en gren purrar
Den goda maten igår var av lax

Skolklockan tickar och magen kurrar
Min kropp hoppas på god fika strax
Hemåt vi då gå och alla hurrar!
* * *


Någon Skakspjut lär jag aldrig bli men har inga sådana ambitioner heller (har jag författarambitioner?).

Vill tacka mina kurskamrater (någon av er lär kika in här), otroligt kreativa och duktiga människor. Jag blir inte förvånad om några av er kommer ge ut en eller flera böcker. Jag hoppas då att jag får ett signerat exemplar. Kursen var jättebra, rekommenderas varmt för den som vill komma igång med sitt skrivande eller vill ha lite lättsam personlig utveckling. Var bara fredagens slöa upplägg som jag skulle vilja ändra på men det är en bagatell i det stora hela. En del tyckte säkert det var super!
Faktiskt ;-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Nu har jag kommit hem och landat lite efter den fridhemska veckan. Puh! Jag var riktigt trött på tåget upp till Stockholm. Men nu harjag piggnat till igen. Jag håller med dig om att fredagen blev lite tom på innehåll. Jag berättar gärna för dig om hur jag jobbar fram mina texter - alltså hur min skrivprocess går till - för det var ju lite det vi skulle hinna med att prata om i fredags fast vi inte hann så mycket. Och när vi väl hade satt oss ner med vårt eftermiddagsfika kände jag mig bara stressad eftersom jag skulle med bussen, så det kändes väldigt abrupt i slutet. Men resten av kursen var superbra tycker jag. Och ni gjorde ett jättebra jobb med att sätta ihop antologin. Tack!

Bege sa...

Hej Sandra, kul att du kikar in. Är inte alltid jag svarar här i kommentarer.. Bara så du vet :-)

Du får gärna berätta om hur du gör med dina texter- "från noll till full koll!"

Hörs!

//Jonas

Johanna sa...

Hej Jonas!

Hoppas du har det bra på semestern! Håller med dig helt om fredagens upplägg. Jag hade gärna velat prata mer om t ex olika typer av skrivprogram och communitys som skulle kunna vara användbara.. Jaja hoppas du har det bra iallafall!

//Johanna