måndag, juli 14, 2008

Lukten av tång

På morgonen när solen går upp och havet ligger stilla långt ut från stranden. Då stinker det.
Men det är då det är som bäst att leta efter vrakgods. Jag minns en morgon i augusti ute vid Grebbestad när jag hittade en svartblekt trälåda med stor röd text ”fragile” utanpå. Jag fick inte upp den och den var tung men jag ömsom släpade och ömsom bar den hela vägen hem. Jag öppnade den brutalt med hammaren. Sista spiken satt jättehårt så jag fick banka ordentligt. Då kraschade det inne i lådan som om en bastant glasvas gått sönder. Jag öppnade locket och fick till min bedrövelse se en söndrig flaska med whisky från 1700-talet. Nu mera vet jag att ”fragile” betyder ömtåligt så nästa gång kommer jag öppna försiktigt..

Skrivet på 7 minuter med titeln som utgångspunkt.

Inga kommentarer: