torsdag, juni 18, 2009

Same procedure as last year..


















Sannolikheten att jag använder solbrillor imorgon känns avlägset. Men hoppet finns kvar än så länge. Fast å andra sidan så ska det bli gott att komma ifrån kneget. Det är f@n-i-mig helt otroligt att flera månaders arbete håller på att spoileras pga av att den juridiske experten i projektet håller på att få en uppläxning av en annan juridisk expert. Och där sitter jag i mitten och bara vill framåt, jag skiter i deras prejudikat från finska vinterkriget eller att nya LOU är så färsk så det finns inga prejudikat att luta sig mot..

Har jag varit med om detta förr? Ja, tyvärr. Förra gången var ännu mer makalös. Efter tre misslyckade "förnyade konkurrensutsättningar" på Vervas ramavtal för skrivare så gav ekonomichefen mig uppdraget med de ungefärliga orden "gör vad du vill, se bara till att vi får skrivare". Jag hörde mig då för hos vår upphandlingsexpert. Han sa att göra någon ny konkurrensutsättning var olagligt, så nu vara det bara att gilla läget och göra direktköp (för er som undrar så är skillnaden att direktköp är enligt det upphandlade priset medan förnyad konkurrensutsättning innebär att leverantörerna på avtalet får lämna nya priser, oftast då mycket mer fördelaktigare). Jaha ja, då var det bara att köpa direkt då. Sagt och gjort. Låg i slutfasen på direktköpet och råkade springa på en större grannkommuns upphandlingsexpert. Jag nämnde då vad jag höll på med varvid f@nskapet säger "aj aj, det är olagligt att göra direktköp i det läget".

En förbannad Jonas lyfte luren och ringde till juristerna på Verva och sa precis som det var. Kan du gissa svaret?
Du har rätt.
Ingen hade fel och ingen hade rätt. Det blev direktköp eftersom det var minst lika "olagligt" som att göra en förnyad konkurrensutsättning men väldigt oetiskt att avbryta i sista sekunden..

Midsommar, here I come! :-)

Inga kommentarer: