fredag, augusti 14, 2009

Alla känslor på en och samma gång

En kväll under vår Greklandsresa satt frugan och jag på balkongen med var sitt glas vin och mös. I ett hus längre ned på gatan hade vi bra insyn i en av lägenheterna och från den hördes ett krasch. Ungefär som en glasvas krossades mot golvet. Direkt efter kraschen hördes ett barns skrik. Rädd.
Pappan (tror vi i alla fall) daskade ungen 5-6 gånger. Ungen skrek.
Pappan gick ut på balkongen. Kokade.
In igen. Upp i sängen. Bredbent. Daskade. Slog.
3. 5. 6. 7.. 10..

Tur att Elin och Alva satt inne och tittade på film. Lillemor och jag satt lugnt kvar. Sa inte mycket. Inom mig var det full strid.
Två röster.
- Hoppa över räcket, spring dit, vråla av ursinne, klå upp fanskapet!
Den andra rösten räknade kallt upp all skäl till att inte ge utlopp för denna ilska.

- 1) Att hoppa över räcket på 5 meters höjd är korkat.
2) Förmoda att du klarar hoppet oskadd. Hur ska du komma upp till 2:a våningen? Flyga?
3) Är du beredd på all byråkrati som kommer efteråt? Polis, domstol och kanske sjukhus?
4) Är du beredd att förlora fighten?
5) Vill du att dina barn skall se dig slåss, helt plötsligt, utan anledning?

Förnuftets röst matade på. Illvrålsrösten muttrade, men flammade upp igen så fort den fick chansen. Men förnuftsrösten kom alltid igen..

Nu har det gått några dagar. Jag blir arg igen när jag tänker på det men förnuftsrösten har förstås rätt. Fast någonstans, inom mig, vill jag ge den där jälva missfosterpappan fetestryk!

* *

Som vanligt när känslorna svallar brukar det bli en text av något slag. Detta skrev jag från poolkanten dagen efter misshandeln:

Du vet inte vad hat är.

Du vet inte vad hat är.
Fem år. Första minnet. Kanske fyra år. Minns inte vad jag gjorde. Han slog mig. Han har gjort det förr. Han kommer göra det igen.
Du vet inte vad hat är.

Sex och ett halvt år. Tappade en flaska. Inte ansiktet. Aldrig ansiktet. Han slog mig. Han har gjort det förr. Han kommer göra det igen. Du vet inte vad hat är.

Åtta år. Lägger pussel. Han hade huvudvärk. Gnisslade med stolen. Han slog mig. Han har gjort det förr. Han kommer göra det igen.
Du vet inte vad hat är.

Tio år. Idiot-rektorn är arg för något. Antagligen snattandet. Eller festandet med gänget. Han tog av sig skärpet. Han har gjort det förr. Han kommer göra det igen. Du vet inte vad hat är.

14 år. Gym. Anabola. Braja. Sprit. Nunchaku. White Power.
Han slog mig. Han har gjort det förr. Du vet inte vad hat är.
Han kommer aldrig göra det igen.

2 kommentarer:

David sa...

fy faan.

Bege sa...

Ja, jag vet, det var väl inte den bästa texten jag skrivit direkt.. ;-)