onsdag, augusti 19, 2009

Logistik för chefer

Jag nämnde alldeles nyss fordonsavdelningen på det mellanstora företaget där det var dyster stämning. Avdelningschefen förtäljer också att flertalet av cheferna i organisationen har svårt för att följa enkla regler och rutiner. Exempelvis fungerar det så att om någon av företagets bilar krånglar skall detta anmälas till fordonsavdelningen via en hemsida. Den hemsidan har bilreperatörerna direkt åtkomst till och kan direkt informera om när bilen kan komma in för översyn. Men cheferna brukar istället maila fordonavdelningschefen och tala om att deras bil behöver ses över. Ibland är fordonavdelningschefen ute på tjänsteresor och läser inte sin e-post förrän han är på kontoret igen. Då brukar cheferna klaga på att det tar så lång tid innan de får hjälp. Andra chefer rullar helt sonika in bilen i reperationshallen och slänger nycklarna till reperatören med orden "jag hämtar den om en timme". Av någon märklig anledning brukar just sådana bilar ta extra lång tid att fixa. Åtminstone har cheferna påpekat detta för fordonsavdelningschefen via sina sekreterare. Fordonavdelningschefen bad sekreterarna att hälsa att han, tillsammans med IT-enheten, påbörjat en undersökning om varför hemsidan för företagets fordon endast fungerar för 98 procent av personalen. Vill de ta del av rapporten kan de maila sitt intresse till IT-chefen.

2 kommentarer:

Tony Forsberg sa...

Vi tar genvägen via fordonsavdelningschefen istället och frågar hur det går med rapportframställningen...

Anonym sa...

Ser ut som IDG har lokaliserat problemet. Det är ledningen som har tagit över...

http://www.idg.se/2.1085/1.242645/darfor-far-du-skulden-nar-projektet-gar-fel