fredag, februari 12, 2010

Plats som plats

När man kör igång en app för första gången på Iphone brukar det dyka upp en liten ruta med texten "app vill använda din nuvarande plats. Får den det ja/nej?".

Jag brukar klicka på ja utan att tveka men ställer mig ändå frågan varför varenda app vill ha reda på var jag befinner mig? För så vitt jag förstått är det så att när jag klickar ja så skickas hela tiden status om var jag befinner mig till tillverkaren av den app jag kör. Det är ju rätt fiffigt om man vill hitta i kartor eller få automatiskt taggning på foton man tar men varför vill exempelvis "OS-guiden Vancouver 2010" ha reda på var jag befinner mig? Samarbetar de med företag så de kan spruta ut personlig reklam till mig när jag går förbi skyltfönstren? Eller är det i fall jag rånar en bank som de kan skicka min position till polisen? Skumt är det.
Men skit samma, jag klickar ja i alla fall. Någon gång kommer det säkert en förklaring och antagligen kommer alla de som klickat nej då stå utanför hela härligheten!

Inga kommentarer: