fredag, februari 26, 2010

Reflektioner om Sony Ericssons framtid


Sony Ericssons VD, Bert Nordberg, är intervjuad av NyTeknik. Jag är inte VD på ett globalt jätteföretag så jag har nog inte samma insyn i branschen som honom men herre gud, människa! Vad dillar du om, har du noll koll!?

Käre Bert anser att de har yngre användare av sina mobiler än Iphone-användarna. Jaha, jag tillhör väl inte de yngre längre men när jag kikar runt i omgivningen så har varenda 19-åring en Iphone på lut i händerna. Så med yngre menar han alltså tioåringarna eller vad?

Apples affärsmodell anser han vara mindre värd en ett ruttet lingon. Men hallå yxskaft!? Sony Ericsson backar år efter år och sackar folk på löpande band. Apple går fett plus på allt de säljer. Deras Appstore säljer faktiskt låtar! De har snart sålt tio miljarder låtar och i mina ögon är det bevis nog för att det faktiskt går att sälja upphovsrättsskyddat material på nätet. Hur mycket som Sony Ericsson sålt via sin Play Arena framgår inte och det brukar inte betyda att det går lysande.

Men vet ni vad, Bert klankar också ned Iphonen som en sämre mobil. Jag har haft en uppsjö av olika mobiler och att Iphone skulle vara sämre än andra är inte sant. Däremot är det helt sant att Sony Ericssons försök till att få fram en modell som skulle hota Iphone är ett fiasko. Ex. är X2:an en enda stor bugg. Sverker hade kastat den i sophinken innan programmet ens börjat...

2 kommentarer:

Anna sa...

Word.

babban sa...

Håller med Anna. Bra inlägg.